نقش اطلاع رسانی و استقلال رسانه ای رسانه های نوپدید در رابطه با لیگ برتر فوتبال ایران

نوع مقاله : ورزش قهرمانی و مدیریت

نویسنده

دکتری مدیریت ورزشی از دانشگاه ازاد واحد بروجرد

چکیده

هدف این مقاله بررسی نقش اطلاع‌رسانی و استقلال رسانه‌ای رسانه‌های نوپدید در رابطه با لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد 360 درجه است. ماهیت پژوهش، کاربردی، روش آن توصیفی- پیمایشی و ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه مربیان فوتبال، مدیران فوتبال، بازیکنان، داوران، خبرنگاران در لیگ‌های فوتبال و کارشناسان ارتباطات رسانه‌ای، همچنین مخاطبین لیگ برتر فوتبال کشور و نمونه پژوهش شامل 384 نفر (با تأکید بر کفایت نمونه فرمول تعیین حجم نمونه کوکران) است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته متشکل از 2 مؤلفه (اطلاع‌رسانی و استقلال رسانه‌ای) و 15 عبارت بود. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. بر اساس نتایج، اطلاع رسانی و استقلال رسانه‌ای رسانه‌های نوپدید در رابطه با لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد 360 درجه در حد مطلوبی گزارش شد (0001/0=P). بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که رسانه‌های نوپدید یکی از ابزارهای اساسی برای بررسی مسائل اجتماعی، اطلاع‌رسانی، آموزشی و عامل بسیار مؤثری در شکل‌گیری ارزش‌های اجتماعی به شمار می‌آیند.

کلیدواژه‌ها

دوره 2، شماره 6 - شماره پیاپی 6
مطالعات فرهنگی اجتماعی المپیک
خرداد 1400
صفحه 149-170