@article { author = {Sheikhi, Mohammadtagi and Moradi, Davoud and Saeidi, Nima}, title = {Investigating the Effect of Market Orientation and Service Quality on the Competitiveness of Sports Clubs according to the to the Mediating Role of Market Performance}, journal = {cultural- Social studies of Olympic}, volume = {22}, number = {1}, pages = {157-174}, year = {2020}, publisher = {N.O.C. I.R. Iran}, issn = {2717-4336}, eissn = {2717-4344}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to determine the impact of market orientation andservice quality on the development of competitiveness of sports clubs innorthwestern Tehran with regard to the mediating role of market performance. Thisresearch is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of datacollection. Data collection tools were also a questionnaire that was used to compilebook and field studies. The statistical population of the present study is 474 peoplewho are managers and coaches of sports clubs in the northwest of Tehran. Using theCochran's sample size formula, 213 people were selected as the statistical sample.The sampling method was also stratified random. In this study, market orientationand service quality were considered as independent variables, market performancewas considered as a mediating variable and competitiveness was considered as adependent variable. The questionnaire was also of the standard type, which wasdistributed among the members of the statistical population after confirmation ofvalidity (formality and content) and reliability (Cronbach's alpha). The results ofusing structural equation modeling in the software environment of Lisrel software,showed the positive and significant effect of market orientation and service qualityon the development of competitive ability of clubs directly and indirectly (throughthe mediating role of market performance).}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تاثیر بازارگرایی و کیفیت خدمات بر توان رقابتی باشگاه های ورزشی با توجه به نقش میانجی عملکرد بازار}, abstract_fa = {هدف از نگارش تحقیق حاضر، تعیین تاثیر بازارگرایی و کیفیت خدمات بر توسعه توان رقابتی باشگاه های ورزشی شمال غرب تهران با توجه به نقش میانجی عملکرد بازار می باشد. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی محسوب می شود. ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه بوده که برای تدوین آن، از مطالعات کتابانه ای و میدانی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، مدیران و مربیان باشگاه های ورزشی شمال غرب تهران به تعداد 474 نفر می باشند که با بهره گیری از فرمول حجم نمونه کوکران، 213 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه گیری نیز تصادفی طبقه ای بود. در این تحقیق، بازارگرایی و کیفیت خدمات به عنوان متغیرهای مستقل، عملکرد بازار به عنوان متغیر میانجی و توان رقابتی نیز به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند. پرسشنامه مورد نظر نیز از نوع استاندارد بوده که پس از تائید روایی (صوری و محتوا) و پایایی (آلفای کرونباخ) میان افراد جامعه آماری توزیع شد. نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار لیزرل، بیانگر تاثیر مثبت و معنادار بازارگرایی و کیفیت خدمات بر توسعه توان رقابتی باشگاه ها به طور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق نقش میانجی عملکرد بازار) بود.  }, keywords_fa = {بازارگرایی,کیفیت خدمات,عملکرد بازار,توان رقابتی}, url = {https://www.olympic-journal.ir/article_118741.html}, eprint = {https://www.olympic-journal.ir/article_118741_0cae375f1d7fcf1fd81e82af18588513.pdf} }