کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مطالعات المپیک
2717-4336
2717-4344
23
5
2021
02
19
تأثیر کرونا بر اقتصاد ورزش
7
29
FA
نصرالله
سجادی
استاد تمام گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
nsajjadi@ut.ac.ir
امیر
صدیقی
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، پردیس البرز
amirsedighi@fifama.org
مرضیه
روشن ضمیر
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
roshanzamir1363@gmail.com
ستاره
اسکندری
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی, دانشگاه تهران, ایران
setare.eskandari@ut.ac.ir
هدف اصلی این مقاله ارائه تصویری جامع از این روند و فراهم آوردن بینشـی ارزشـمند از تاٴثیر کرونا در ورزش از نظر اقتصادی و کمک به هدایت پژوهشهای آتی در راستای بهبود تحقیقاتی در ایـن حـوزه اسـت. تحقیق حاضر به لحاظ روش، از نوع کتابخانهای که به صورت مطالعه مروری _ توصیفی است. 20 مقاله مرتبط از مقالات نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی گوگل اسکالر، ساینتس دایرکت، ریسرچ گیت، تیلور و فرانسیس و ایرانداک استفاده شده است. اکثر آنها معتقدند ویروس کووید- 19 به اقتصاد ورزش ضربه جبرانناپذیری وارد کرده است و مشخص نیست اثرات نامطلوب کرونا بر وضعیت اقتصادی اجتماعی تا چه زمان ادامه خواهد داشت. نبود ورزش «واقعی» فرصتی برای رشد فناوریهای مجازی است. در حال حاضر، لیگهای ورزشی در سراسر جهان از ورزشهای الکترونیک برای حفظ علاقه و احساس رقابت در هنگام تعطیلی استفاده میکنند. ورزشهای الکترونیکی در سالهای روشی جدید برای جذب هواداران و درآمدزایی ارائه میدهد. علاوه بر این، فناوریهای همهجانبه میتواند طرفداران را قادر سازد که بازیها را به صورت زنده تجربه کنند، بدون اینکه از نظر جسمی حضور داشته باشند، ایدهای که ممکن است نوعی ضد حمله باشد، اما اکنون منطقی به نظر میرسد.
ویروس کرونا (کووید-19),اقتصاد,ورزش,خسارات مالی
https://www.olympic-journal.ir/article_136310.html
https://www.olympic-journal.ir/article_136310_e7d54ecebc8727f6cf12cc3002cfd93d.pdf
کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مطالعات المپیک
2717-4336
2717-4344
23
5
2021
02
19
علل ناکامی نظریههای پیریشناسی اجتماعی در تبیین بازنشستگی ورزشی
31
50
FA
جواد
شهلایی باقری
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
javadshahlaee@gmail.com
محمود
هاشمی افوسی
0000-0002-7182-1928
دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه مدیریت ورزشی
mhashemi1987@yahoo.com
حبیب
هنری
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
honari_h@yahoo.com
غلامرضا
شعبانی بهار
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
shabani1345@gmail.com
پژوهشگران از نظریههای متعددی برای توصیف و تبیین بازنشستگی ورزشی استفاده کردهاند. هدف از پژوهش حاضر بررسی و مروری تحلیلی بر نظریههای پیریشناسی اجتماعی و کاربردپذیری آنها در عرصه بازنشستگی ورزشی است. پژوهش حاضر به روش مروری در فاصله سالهای 1398 تا 1399 انجام گرفت. چهار نظریه فعالیت، متارکه روابط، تداوم و فروپاشی اجتماعی همراه با شواهد پژوهشی مرور و بررسی شدند. نتایج نشان داد انتقادات متعددی به این نظریهها وارد شده است که حول سه محور اساسی استوارند: 1) نقش عوامل مختلف مانند منابع، محیط، ویژگیهای فردی و عوامل ساختاری در این نظریهها نادیده گرفته شدهاند، 2) به دلیل توسعه این نظریهها در جوامع غیر ورزشی، تعمیم آنها به گروهها و جوامع ورزشی به راحتی میسر نیست، 3) بازنشستگی ورزشی تفاوت فاحشی با بازنشستگی از سایر مشاغل دارد که کاربرد این نظریهها را در ورزش با دشواری مواجه میسازد. به طور کلی میتوان گفت که هیچ یک از این نظریهها به طور جامع و کامل ماهیت پدیده بازنشستگی ورزشی و تجربیات ورزشکاران بازنشسته را مورد پوشش قرار نمیدهند و کارایی آنها در ورزش مورد تردید قرار گرفته است. با این وجود نظریههای پیریشناسی اجتماعی نقش مهمی در پیشرفت مطالعات بازنشستگی ورزشی ایفا کردهاند و زمینهای برای ارائه نظریههای جدید مهیا ساختهاند. به همین دلیل به پژوهشگران پیشنهاد میشود دانش و اطلاعات خود را نسبت به این مفاهیم و نظریهها بیفزایند تا در نظریهپردازی که یکی از نیازهای این علم نوپاست موفقتر عمل نمایند.
نظریه فعالیت,نظریه متارکه روابط,نظریه تداوم,نظریه فروپاشی اجتماعی,ورزشکاران بازنشسته
https://www.olympic-journal.ir/article_136311.html
https://www.olympic-journal.ir/article_136311_6d6a21114c04a647491fada0be666d47.pdf
کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مطالعات المپیک
2717-4336
2717-4344
23
5
2021
02
19
توسعه پایدار و همبستگی (مطالعه موردی: نخبگان ورزش بدمینتون کشور)
51
66
FA
بهرام
قدیمی
دانشیار گروه جامعهشناسی و علوم اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
dr.b.ghadimi@gmail.com
کاوه
خبیری
استادیاردانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آشتیان، مرکزی، رئیس مرکز مطالعات بینالملل نوآوری و خلاقیت در علوم، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
seokamis@gmail.com
محمدرضا
پوریا
دانشجوی دکترای تخصصی جامعهشناسی ورزشی، گروه جامعهشناسی و علوم اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
mohammadrezapouria@gmail.com
هدف این مقاله، بررسی مبانی جامعه توسعه پایدار و شناختی همبستگی از منظر نخبگان ورزش بدمینتون کشور است. جامعه آماری در بخش کیفی 18 نفر از نخبگان ورزشی بودند که با استفاده از روش مصاحبه و اشباع نظری اطلاعات جمعآوری شد و در بخش کمّی نخبگان ورزشی در حوزه بدمینتون که شامل ورزشکاران، مربیان، سرپرستان، مدیران مؤثر و ... هستند که به صورت کلشمار در پژوهش شرکت داده شدند (242 نفر). شاخصهای آماری پرسشنامه مؤلفه همبستگی مرتبط با توسعه پایدار در نخبگان بدمینتون کشور است و 761/19 درصد از واریانس کل را تبیین میکند و 5 گویه را شامل میشود. شاخصهای GFI، AGFI و NFI نشاندهنده برازش بسیار مناسب است. با توجه به اینکه مقادیر این شاخصها بالای 9/0 است، برازش خوب مدل است. نتایج نشان داد: همبستگی یا سالیداریتی براى حضور نخبگان ورزشی بدمینتون، نقش تعیینکنندهای دارد که به نوبه خود، نقش مهمى در انتخاب و اجراى طرحهاى توسعهاى، به نفع ورزشکاران و دستیابى به رشد و توسعه پایدار دارد.
همبستگی,بدمینتون,توسعه پایدار,نخبگان ورزشی
https://www.olympic-journal.ir/article_136312.html
https://www.olympic-journal.ir/article_136312_ce202f4b1a09641cb7a70af1a05f0fb5.pdf
کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مطالعات المپیک
2717-4336
2717-4344
23
5
2021
02
19
شناسایی راهبردهای رسانهای به منظور افزایش نشاط اجتماعی مبتنی بر ورزش
67
89
FA
فائزه
تقی پور
0000000329127358
دانشیار گروه علوم ارتباطات و کسب و کار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاداسلامی واحداصفهان(خوراسگان)،اصفهان،ایران
f.taghipour@khuisf.ac.ir
مهران
فولادی نژاد
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد، ایران
porang_barbod@yahoo.com
عباس
زمانی
0001-9101-3306
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه ای، باشگاه پژوهشگران و نخبگان، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
zamani_abbas1000@yahoo.com
ناین مقاله با هدف شناسایی راهبردهای رسانهای به منظور افزایش نشاط اجتماعی مبتنی بر موضوعات و اخبار ورزشی انجام شد. بدین منظور از روش نظریه برخاسته از دادهها شامل سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استراوس و کوربین استفاده شد. 24 مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با نمونهگیری نظری با کارشناسان مرتبط انجام گرفت و به منظور ارزیابی اعتبار نتایج استخراجشده به 10 تن از اساتید به طور مجزا ارائه و نظرات آنها جهت اصلاح و تعدیل دریافت شد. مقوله محوری تحقیق افزایش نشاط اجتماعی شهروندان بود که با راهبردهای رسانهای ورزشی بتواند باعث تشویق شهروندان به مشارکت در ورزش شده و با اطلاعرسانی اخبار ورزشی به توسعه فرهنگ ورزش در جامعه کمک کند. یافتههای تحقیق در بعد راهبردها به مواردی از جمله مخاطبپژوهی درحوزه علاقمندان ورزش، سیاستگذاری خبری، توسعه اخبار ورزش قهرمانی، توجه به اقتصاد رسانههای ورزشی و مدیریت اخبار با محوریت المپیک و رویدادهای جهانی ورزش بود.
رسانه های ورزشی,نشاط اجتماعی,اخبارخوب ورزشی,مدیریت اخبارالمپیک,رسانه
https://www.olympic-journal.ir/article_135913.html
https://www.olympic-journal.ir/article_135913_d0d04b1427531bd0befb542e49416a8e.pdf
کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مطالعات المپیک
2717-4336
2717-4344
23
5
2021
02
19
بررسی اثربخشی آموزش مسئولیت شخصی- اجتماعی(TPSR) بر اشتیاق ورزشی و خودکارآمدی ورزشی در ورزشکاران نوجوان
91
105
FA
شهاب
بهرامی
استادیار گروه مدیریت ورزشی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران.
bahrami88@gmail.com
محمد سعید
کیانی
0000-0001-8882-1097
دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران.
mohammadsaeidkiani@gmail.com
لیلا
نظری
0000-0001-9870-4396
دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی،دانشگاه کردستان،ایران
leilanazari2020@gmail.com
هدف این مقاله بررسی اثربخشی آموزش مسئولیت شخصی- اجتماعی بر اشتیاق ورزشی و خودکارآمدی ورزشی در ورزشکاران نوجوان است. روش تحقیق به صورت نیمهتجربی و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری را کلیه ورزشکاران نوجوان تیمهای ورزشی گروهی شهر کرمانشاه تشکیل دادند. در این پژوهش بر اساس پژوهش نورایندری و همکاران(2018) ورزشکاران نوجوان تحت برنامه آموزشی مسئولیت شخصی و اجتماعی (TPSR)طی 10 جلسه آموزش 90 دقیقهای قرار گرفتند. برای سنجش شور و اشتیاق به فعالیت ورزشی از پرسشنامۀ شور و اشتیاق به فعالیت والرند (2003) و برای سنجش خودکارآمدی از پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و جهت ازمون دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. نتایج نشان داد: آموزش مسئولیت شخصی- اجتماعی بر اشتیاق ورزشی و خودکارآمدی ورزشی در ورزشکاران نوجوان اثر معنیداری دارد. آموزش مسئولیت شخصی- اجتماعی بر خودکارآمدی ورزشی در ورزشکاران نوجوان اثر معنیداری دارد
مسئولیت شخصی,اجتماعی,اشتیاق ورزشی,خودکارآمدی ورزشی,وررش
https://www.olympic-journal.ir/article_135915.html
https://www.olympic-journal.ir/article_135915_a4739c3bf1c5692c7bee5da4151c0b39.pdf
کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مطالعات المپیک
2717-4336
2717-4344
23
5
2021
02
19
بررسی نقش شاخص های فرهنگ سازمانی در ارتقای مدیریت دانش کارکنان رسانه های ورزشی
107
118
FA
ُسیاوش
خداپرست
استادیار گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
s.khodaparast@yahoo.com
وحید
بخشعلی پور
0000-0002-4552-7792
گیلان-لاهیجان-دانشگاه پیام نور واحد لاهیجان
vahidbakhshalipour@yahoo.com
حسین
کریمی پاشاکی
کارشناسی ارشد مدیریت تربیتبدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ایران
karimi.h@yahoo.com
هدف از این مقاله، بررسی نقش شاخصهای فرهنگ سازمانی در ارتقای مدیریت دانش کارکنان رسانههای وزشی استان گیلان است. پژوهش حاضر توصیفی و کاربردی است. 130 نفر از کارکنان رسانه ای در حوزه ورزش استان گیلان به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامههای استاندارد (که روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصان مربوطه و اساتید دانشگاه مورد تأیید قرار گرفت) و روشهای آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. نتایج نشان داد: رابطه معنیداری بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در کارکنان رسانههای ورزشی استان گیلان وجود دارد (P˂0/05) که مقدار همبستگی بهدست آمده از فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش (78/0=r) می باشد. به نظر میرسد، این رابطه آماری معنیداری زمینهساز تغییرات موفقیت آمیز در رسانهها خواهد بود؛ به طوری که، فرهنگ سازمانی یکی از عوامل موثر در استقرار و اساس موفقیت مدیریت دانش میباشد
رسانه,فرهنگ سازمانی,مدیریت دانش,سازگاری,مشارکت
https://www.olympic-journal.ir/article_135914.html
https://www.olympic-journal.ir/article_135914_58e880cdbf35701da00d07852cd353a6.pdf
کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مطالعات المپیک
2717-4336
2717-4344
23
5
2021
02
19
رابطه عوامل بازارپردازی با تصمیم خرید مشتریان محصولات ورزشی نمایندگی های رسمی آدیداس و پوما در تهران
119
138
FA
عبدالمهدی
نصیرزاده
استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
mehdi.nasirzade@gmail.com
یاسمن
جوان بخش
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
j.javanbakhsh@yahoo.com
هدف این مقاله تعیین و اولویتبندی رابطه عوامل بازارپردازی با تصمیم خرید مشتریان فروشگاههای ورزشی آدیداس و پوما میباشد. روش انجام تحقیق توصیفی است. مشتریان فروشگاههای ورزشی آدیداس و پوما به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. برای به دست آوردن حجم نمونه از فرمول حجم نمونه کوکران استفاده شد که تعداد نمونه 384 عدد برآورد شد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که پس از تعیین روایی محتوایی توسط متخصصان مدیریت ورزشی اجرا شد و پایایی آن توسط آزمون آلفای کرونباخ 89/0 مورد تأیید قرار گرفت. 400 پرسشنامه توزیع شد که از میان آنها 390 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در بخش آمار توصیفی از شاخصهای پراکندگی نظیر میانگین، انحراف معیار، نمودارها و جداول استفاده شد. همچنین برای آزمون فرضیهها از رگرسیون خطی و چندگانه به منظور تعیین اهمیت یا معناداری هر یک از گویههای عوامل بازارپردازی با تصمیم خرید در سطح معناداریP<0.05 استفاده شده است. نتایج نشان داد تمام عوامل بازارپردازی از دیدگاه مشتریان در تصمیم خرید فروشگاههای ورزشی آدیداس و پوما درسطح معناداریP<0.05 اهمیت دارند
بازارپردازی,بازاریابی ورزشی,محصولات ورزشی,آدیداس,پوما,تصمیم خرید
https://www.olympic-journal.ir/article_136315.html
https://www.olympic-journal.ir/article_136315_67f0d29b488953bfce157d23579972eb.pdf