کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مطالعات المپیک
2717-4336
2717-4344
22
1
2020
02
20
ضرورت سیاستگذاری و برنامهریزی استراتژیک در دیپلماسی ورزشی کشور
11
28
FA
سید رضا
صالحی امیری
دانشیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
ورزش علاوه بر ابعاد فردی، دارای ابعاد گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نیز میباشد و از این نظر، بسیار مورد توجه مسئولان و سیاستگذاران در تمامی کشورها قرار دارد. در عصر کنونی دیپلماسی نرم و دیپلماسی فرهنگی و ورزشی جایگزین دیپلماسی سخت شده است و بنابراین ورزش ابزاری است که دارای تأثیرات بسیار مهمی چه در سطح داخلی و چه در سطح بینالمللی میباشد. با توجه به این موضوع، در این مقاله تلاش شده است، با نگاهی به دیپلماسی ورزشی که مقدمه آن دیپلماسی فرهنگی است، به ضرورت سیاستگذاری و برنامهریزی در این حوزه بپردازیم. بیتردید برای دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده سیاستگذاری استراتژیک و بلندمدت بسیار ضروری است و بدون آن هر فعالیت و اقدام سلیقهای و کوتاهمدت بیثمر خواهد بود.
قدرت نرم,دیپلماسی,دیپلماسی فرهنگی,دیپلماسی ورزشی,سیاستگذاری استراتژیک
https://www.olympic-journal.ir/article_118710.html
https://www.olympic-journal.ir/article_118710_3b356fda4893ada65afb94d1e70ed63d.pdf
کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مطالعات المپیک
2717-4336
2717-4344
22
1
2020
02
20
نقش نهاد ورزش در انسجام اجتماعی
29
49
FA
مهرداد
نوابخش
استاد و عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
روند شکل گیری کنش ورزشی در طی فرایند تاریخی به عنوان واقعیت اجتماعی همه گیری ورزش درساختار نهادهای مختلف هر جامعه ای تبدیل به یک نهاد نیرومند واقعیت ساز اجتماعی و فرهنگی که در مسائل مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی و..... نقش برجسته ای را ایفا می کند بطوریه در محیطهای مختلف جغرافیای جامعه پذیر شده و افراد چه به صورت رسمی و یا غیر رسمی به تشکیل گروه های مختلف به رقابت میدانی می پردازند شکل گیری گروه های اولیه، خمیر مایه انسجام در روابط افراد غریبه و آشنا رقم می زند وهمچنین ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد توجه و تأمل، جایگاه برجسته ای در سطوح مختلف محلی، ملی و جهانی به خود گرفته است . شکل گیری هیأت ها، انجمن ها، نهادها، اتحادیه ها و کمیته هایی اصلی و فرعی در نظام اجتماعی که به موضوع ورزش چه به صورت شناختی و یا رفتاری می پردازند در راستایحمایت از فعالیت های ورزشی، در سطح محلی ، ملی وجهانی و در سطح رسمی و غیر رسمی ،در جهت همگرایی ، انسجام محلی و ملی هم در سطح گروه های کوچک و هم در سطح گروه های کلان به فعالیت می پردازند که در این میان انسجام درون گروهی و برون گروهی دارای اهمیت زیادی در پیشبرد اهداف نظام اجتماعی و فرهنگی ورزش می باشد
نقش,نهاد ورزش,انسجام اجتماعی,همنوایی
https://www.olympic-journal.ir/article_118712.html
https://www.olympic-journal.ir/article_118712_882d4d674cbba9756fa9f38aa8134c7b.pdf
کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مطالعات المپیک
2717-4336
2717-4344
22
1
2020
02
20
مقایسه عوامل مرتبط با پرخاشگری در مردان تکواندوکار حرفه ای و نیمه حرفه ای و تحلیل جامعه شناختی اعتقادات مذهبی درآنها
49
73
FA
مجتبی
سالمی خوزانی
دانش آموخته دکتری جامعه شناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
محمدعلی
اصلانخانی
دکتری مدیریت برنامه ریزی تربیت بدنی، استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
کاوه
خبیری
دکتری فیزیولوژی ورزشی، ا عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
رضا
بهدری
عضو هیئت علمی گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
پرخاشگری پدیده ای عمومی است که ورزشکاران اکثرا بطور مستقیمیا غیر مستقیم با آن سروکار دارند. بهندرت میتوان موضوعییافت که به اندازه پرخاشگری و خشونت در ورزش قابل توجه باشد. تبیین علل و رفتار خشونت آمیز در نوع بشر غالباً موضوع پژوهش ها در علمجامعهشناسی است. در این پژوهش این معضل بین 300 نفر از ورزشکاران حرفه ای و نیمه حرفه ای تکواندو در دو گروه 150 نفره مورد بررسی قرار گرفت. در پایان نیز مدل پرخاشگری تکواندوکاران حرفه ای تحلیل جامعه شناختی شد.روش استفاده شده در این پژوهش،روش پیمایش است. در واقع هدف یافتن روابط بین متغیر پیش بین و ملاک است وتلاش برای تبیین تغییرات یاواریانس متغیروابسته می باشد.در نهایت از بین انواع پرخاشگری ها، پرخاشگری کلامی در بین ورزشکاران حرفه ای بیشتر بوده و باقی انواع پرخاشگری تفاوت زیادی نداشته است، همچنین بین مولفه اعتقادات مذهبی با پرخاشگری رابطه معنی داری حاصل نگردید.
ورزشکاران,حرفه ای,تکواندو,پرخاشگری کلامی,پرخاشگری بدنی,اعتقادات مذهبی
https://www.olympic-journal.ir/article_118715.html
https://www.olympic-journal.ir/article_118715_947e6beed60c8090ca55ad7fdec5df98.pdf
کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مطالعات المپیک
2717-4336
2717-4344
22
1
2020
02
20
بررسی عوامل موثر بر رفتار انومیک در میان هواداران فوتبال
73
103
FA
سروش
فتحی
دانشیار و عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
ورزش یکی از نهادهای اجتماعی است که از گذشته کهن با زندگی روزمره افراد جامعه عجین شده یطوریکه اشکال مختلفی از ورزش را در تاریخ می توان دید، با توجه با شرایط اقلیمی فرهنگ آن جامعه اشکال متفاوتی از ورزش را شاهد هستیم که کنشگران در میدان مسابقه به رقابت می پردازند بطوریکه در برخی از جوامع رقابت در ورزش منجر به مرگ ورزشکاری می شده است که برای بینندگانش لذت بخش بوده است با توجه به اینکه ورزش یک نهاد اجتماعی است ودر ساختار نهاد های اجتماعی بحث از تعامل و روابط متقابل بین انسانها مطرح است در نتیجه رفتارهای هنجار و ناهنجار ( انومیک) در تعامل و روابط انسانها تعریف می شود و رفتار انومیک را می توان یک پدیده اجتماعی تلقی نمود این پدیده اشکال متفاوتی با توجه به شرایط اقلیمی،جا ومکان،متغیرهای اجتماعی مانند سن، جنس، نژاد، قومیت، طبقه اجتماعی و خرده فرهنگ ها بخود می گیرد بطوریکه شاهد رفتار انومیک متفاوتی هستیم. هدف این مقاله بررسی عوامل موثر بر رفتار انومیک در میان هواداران فوتبال می باشد که با روش پیمایشی انجام شده است جامعه آماری کلیه هواداران فوتبال که حداقل یکبار تجربه رفتن به استادیوم را تجربه کرده اند .پس از وارسی ادبیات تجربی و نظری به جمع آوری دادها در میدان تجربه اقدام شده است.
رفتار بهنجار,وندالیسم,رفتار نابهنجار,خشونت,پرخاشگری,ورزش,رفتار انومیک
https://www.olympic-journal.ir/article_118717.html
https://www.olympic-journal.ir/article_118717_e479a15566d277b75a69b05643df4d29.pdf
کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مطالعات المپیک
2717-4336
2717-4344
22
1
2020
02
20
بررسی روش های تسهیل مشارکت اجتماعی مردم در فعالیت های گروهی و ورزشی
105
124
FA
علیرضا
کلدی
استاد جامعه شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
مشارکتهای غیر رسمی با سابقهای دیرینه و با وجود تحولات و دگرگونیهایی که طی صد سال اخیر پدید آمده، هنوز هم در جامعه ایران مشهود میباشد و همواره در طول تاریخ بر مشارکتهای رسمی و نهادمند در این سرزمین برتری داشته است. هدف این تحقیق بررسی روش های تسهیل مشارکت اجتماعی مردم در فعالیت های گروهی و ورزشی است. روش تحقیق پیمایش و جامعه آماری دانش آموزان مقطع متوسطف در گیلانغرب می باشد. یافته ها نشان می دهد که میزان مشارکت دانش آموزان در فعالیت های گروهی و اجتماعی در حد متوسطی می باشد و ساختار قدرت در خانواده ( مشورت محور) و تشویق در حد بالایی قرار داشته اند یعنی ساختار خانواده در بین جامعه آماری بیشتر بصورت مشورتی می باشد و همچنین تشویق موجب مشارکت گروهی و اجتماعی بیشتر می شود و رضایتمندی و اعتماد اجتماعی و انسجام اجتماعی آنها نیز در حد متوسطی می باشد که مشارکت گروهی و اجتماعی کمتری را به دنبال دارند.
مشارکت اجتماعی,فعالیت های ورزشی,اعتماد اجتماعی,گروه های اجتماعی
https://www.olympic-journal.ir/article_118739.html
https://www.olympic-journal.ir/article_118739_5b3a7c65342abb764abf80065365c8d8.pdf
کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مطالعات المپیک
2717-4336
2717-4344
22
1
2020
02
20
تبیین جامعه شناختی عوامل اجتماعی موثر بر جامعه پذیری ورزشی
125
155
FA
مهدی
مختارپور
ستادیار و عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
تحقیق حاضر به دنبال بررسی مسائل مربوط به جامعه پذیری ورزشی بوده و بحث خود را روی عواملی متمرکز نمودیم که سبب ورود فرد و ادامه فعالیت در عرصه ورزش می شود. موضوع تحقیق را اینگونه مطرح نمودیم که با توجه به نقش و اهمیتی که جامعه شناسان ورزش برای عوامل جامعه پذیری در روی آوردن افراد به ورزش قائل اند و نیز اهمیتی که خانواده در فرایند جامعه پذیری افراد دارد، ورزش به عنوان یکی از الگوهای رفتاری که تحت تأثیر جریان عمومی جامعه پذیری شکل می گیرد چه تأثیری از عوامل جامعه پذیری،خصوصاً خانواده می پذیرد. این تحقیق با استفاده از مطالعه اسنادی و کتابخانه ای انجام شده است. در مرحله بعد به تحلیل اطلاعات جمع آوری شده پرداخته شد. براساس سوالات تحقیق، نتایج به دست آمده نشان می دهد بین میزان ورزشی بودن خانواده، حمایت خانواده از ورزش، نگرش خانواده در مورد ورزش، رسانه ها، همسالان با جامعه پذیری ورزشی رابطه وجود دارد. از مجموع مطالعات انجام شده این نتیجه به دست آمد که خانواده در فرایند جامعه پذیری ورزشی افراد دارای نقش مهمی است.
خانواده,جامعه پذیری,ورزش,رسانه,گروه همسالان
https://www.olympic-journal.ir/article_118740.html
https://www.olympic-journal.ir/article_118740_83f79bc45b39e4cbbb8fb8f866b945cb.pdf
کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مطالعات المپیک
2717-4336
2717-4344
22
1
2020
02
20
بررسی تاثیر بازارگرایی و کیفیت خدمات بر توان رقابتی باشگاه های ورزشی با توجه به نقش میانجی عملکرد بازار
157
174
FA
محمدتقی
شیخی
استاد جامعه شناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
داوود
مرادی
دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نیما
سعیدی
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی و عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی.
هدف از نگارش تحقیق حاضر، تعیین تاثیر بازارگرایی و کیفیت خدمات بر توسعه توان رقابتی باشگاه های ورزشی شمال غرب تهران با توجه به نقش میانجی عملکرد بازار می باشد. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی محسوب می شود. ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه بوده که برای تدوین آن، از مطالعات کتابانه ای و میدانی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، مدیران و مربیان باشگاه های ورزشی شمال غرب تهران به تعداد 474 نفر می باشند که با بهره گیری از فرمول حجم نمونه کوکران، 213 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه گیری نیز تصادفی طبقه ای بود. در این تحقیق، بازارگرایی و کیفیت خدمات به عنوان متغیرهای مستقل، عملکرد بازار به عنوان متغیر میانجی و توان رقابتی نیز به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند. پرسشنامه مورد نظر نیز از نوع استاندارد بوده که پس از تائید روایی (صوری و محتوا) و پایایی (آلفای کرونباخ) میان افراد جامعه آماری توزیع شد. نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار لیزرل، بیانگر تاثیر مثبت و معنادار بازارگرایی و کیفیت خدمات بر توسعه توان رقابتی باشگاه ها به طور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق نقش میانجی عملکرد بازار) بود.
بازارگرایی,کیفیت خدمات,عملکرد بازار,توان رقابتی
https://www.olympic-journal.ir/article_118741.html
https://www.olympic-journal.ir/article_118741_0cae375f1d7fcf1fd81e82af18588513.pdf
کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
مطالعات المپیک
2717-4336
2717-4344
22
1
2020
02
20
نمودهای ورزش رسانه ای در زندگی روزمره
175
207
FA
امیرمسعود
امیرمظاهری
دانشیار و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تکنولوژی های نوین ارتباطی و گسترش جهان موازی به موازات جهان واقعی یکی از جلوه های زیست کنونی بشر است . در این مقاله در صدد هستیم با رجوع به برخی داده های اسنادی از منظر دیگر تعامل رسانه ها و ورزش را مورد بحث قرار دهیم و بجای مفهوم رسانه های ورزشی از کلید واژه "ورزش رسانه ای" برای توصیف پیوستگی عمیق امر ورزش و رسانه بهره جسته شده است. به همین جهت در این مطالعه به مرور تعدادی از نمود های رسانه های ورزشی در زندگی روزمره کشورهای غربی با تاکید برفوتبال جزیره و چگونگی بازنمایی آن پرداخته ایم.
ورزش رسانه ای,نمود ها,زندگی روزمره,بازنمایی,رسانه های ورزشی
https://www.olympic-journal.ir/article_118742.html
https://www.olympic-journal.ir/article_118742_f7f5548d1a46d814296f369a3ed9d3bf.pdf